články
ROZHOVOR O WALDORFSKÉ PEDAGOGICE v mš s táňou smolkovou
proč je důležitá svobodná hrA S JOHANOU PASSERIN
PŘEDNÁŠKA O POHÁDKÁCH A POCHOPENÍ JEJICH SMYSLU S rADOMILEM HRADILEM
CESTA K DĚTEM - CESTA K SOBĚ
ASOCIACE LESNÍCH MATEŘSKÝCH ŠKOL
DOPORUČENÍ PŘI PRÁCI S AUDIOVIZUÁLNÍ TECHNIKOU
RODINNÉ VAZBY JSOU OSLABENÉ, DĚTI TRÁVÍ ČAS V INSTITUCÍCH - ROZHOVOR S HELLE HECKMANN
PROČ SE UČIT VENKU
SAMI SI VYCHOVÁVÁME SKLENÍKOVÉ DĚTI
JE LESNÍ ŠKOLKA PRO KAŽDÉ DÍTĚ A PRO KAŽDÉHO RODIČE?
BÝT VENKU ZNAMENÁ VZDĚLÁVAT SE - ROZHOVOR O TOM, JAK SE BUDUJÍ A FUNGUJÍ LESNÍ ŠKOLKY
LÉKAŘ VYSVĚTLUJE, KTERÉ FAKTORY ZPOMALUJÍ FUNGOVÁNÍ DĚTSKÉHO MOZKU
DĚTI POTŘEBUJÍ BÝT DOMA SE SVÝMI RODIČI - ROZHOVOR S HELLE HECKMAN
DOKUMENT O WALDORFSKÉM ŠKOLSTVÍ V ČR
ZÁKLADNÍ DĚTSKOU POTŘEBOU JE POŘÁDNĚ SE ZAMAZAT
DĚTSKÉ HRANÍ DNES OVLIVŇUJÍ VELKÉ FIRMY
PROČ DĚTI POTŘEBUJÍ SPÁT (VENKU)
DOKUMENT "KONZUMNÍ DĚTI ANEB KOMERCIONALIZACE DĚTSTVÍ"
DĚTEM CHYBÍ KVALITNÍ ČAS, PROTO SE MĚNÍ TRENDY VE VZDĚLÁVÁNÍ
PRVNÍCH SEDM LET DĚTI NEMAJÍ DĚLAT NIC INTELEKTUÁLNÍHO
překroužkovaná generace aneb vraťte dětem spontánní hr - rozhovor s Hradilovou
pořad "generace ze skleníku"
Případová studie ve Florencii, Itálie: "Vliv vegetace na schopnost soustředění u dětí"
Případová studie italského týmu prof. Stefana Mancusa srovnávala vliv zeleně na schopnost soustředění u dětí prvního stupně základní školy (Mancuso a kol. 2006). Na vzorku 80 dětí ve věku od 8 do 10 let byla testována schopnost soustředit (capacity of attention) pomocí metody Trail Making Test. Děti vyplňovaly testy jednak v prostředí standardní školní třídy bez výskytu vegetace a také v prostředí zahrady se vzrostlými stromy a množstvím další vegetace. Výsledky ukázaly, že schopnost dětí soustředit se je v zahradě významně zvýšena ve srovnání s pobytem ve standardní školní třídě. Odkaz ZDE
Reference: Mancuso, S., S. Rizzitelli, and E. Azzarello. "Influence of green vegetation on children's capacity of attention: a case study in Florence, Italy." Advances in Horticultural Science 20.3 (2006): 220-223.
Lucie Hlaváčová: "12 smyslů - výchova zážitkem a uměním"
Skutečně máme dvanáct smyslů
Smyslové vnímání můžeme rozčlenit do tří skupin.
První z nich lze označit jako smysly
tělesné neboli volní. Podporují
nevědomou vůli k životu, prostřednictvím nich uchopujeme vlastní tělo,
zjednáváme si o něm představu, s jejich pomocí si utváříme vztah ke svému
fyzickému okolí a vyčleňujeme se z něj. Jimi vnímáme působnost vnějšího
světa. Jsou to hmat, životní smysl, smysl pro pohyb a smysl pro rovnováhu.
Další skupinou jsou duševní nebo také citové smysly, které nám zprostředkovávají vztah k vnějšímu světu na základě libosti a nelibosti, jejich pomocí vnější svět vědomě přijímáme do sebe. Tyto dojmy v nás vyvolávají odezvu, kterou jen obtížně dokážeme kontrolovat nebo ovládnout. Sem řadíme čich, chuť, zrak a smysl pro teplo.
Třetí skupinou jsou duchovní či sociální smysly, můžeme je označit také jako poznávací. Jsou to sluch, smysl pro řeč, smysl pro myšlenky druhého člověka a smysl pro já druhého člověka. Vjemy těchto smyslů, stejně jako plody myšlení jsou našim vnitřním duchovním majetkem, jejich prostřednictvím můžeme proměňovat sami sebe.
Naše já má vědomí propojené s našimi smysly, proto jsme při smyslovém vnímání bdělí. Probíhají v nás však také jiné děje, které jsou méně vědomé. S životními procesy je propojeno astrální vědomí, tj. duševní procesy. Vnímání životních procesů je proto snivé, polovědomé.
Úkolem výchovy je podporovat člověka v tom, aby se ze své přírodní danosti mohl vyvinout v kulturní bytost. Umožnit mu vyrůst, rozvinout a uplatnit své vlohy ve společenství. Je důležité, aby výchova zprostředkovala hodnotné smyslové podněty. A je nezbytné propojit toto bdělé, diferencované smyslové vnímání s polovědomými pohyblivými a vzájemně se prolínajícími životními procesy.
Helle heckman: "Povinná školka? Je zvláštní vytvářet zákon, který má pomoci někomu konkrétnímu, povinný pro všechny" zde
Kontakt
lesní školka sluněnka - GPS - mapa
ID: 9wjratq
Sídlo: Dolní novosadská 63/81, 779 00 Olomouc
Facebook zde * Miniškolka zde * Zahrádka zde
Novinky
-
SLUNĚNKA: Tipy a info pro rodiče
-
HLEDÁME průvodkyni / průvodce do LMŠ Sluněnka s waldorfskou pedagogikou
-
ZAHRÁDKA - NOVINKY
-
Arteterapie ve SPOLU, z.ú.
-
GRANTOVÁ PODPORA