filosofie lesních školek
Lesní školka nabízí téměř ideální výchovné prostředí - krásné, přirozené, jednoduché, plné autentických smyslových zážitků, zdravé. Takové vnější podmínky propůjčují waldorfské pedagogice křídla.
u nás ve školce
Činnosti jsou propojené s ročním obdobím a přizpůsobené aktuálnímu počasí. Děti zažívají proměny přírody, střídání ročních období, oslavujeme svátky a navazujeme na lidové tradice, vyjadřujeme se slovem, zpěvem, používáním pohybových her. Prostřednictvím osobních zkušeností a zážitků se děti seznamují s přírodními zákony a živly. Poznávají své okolí, učí se ze zkušenosti, mají dostatek příležitostí k rozvíjení volné hry a obrazné fantazie. Vedeme je ke vzájemné spolupráci, vědomému zacházení s rizikem, rozvíjení pozorovací schopnosti a obratnosti. Aktivity probíhají venku v přírodě, pomůckami jsou přírodniny, hlína, dřevo, kámen, bločky z včelího vosku, akvarelové barvy, ovčí vlna apod. Děti používají skutečné nástroje k práci na zahradě a pískovišti, při přípravě jídla, dřeva na topení, nebo když poznávají základy nějakého řemesla. Je pro nás důležité, abychom poskytli dětem dostatek autentických zážitků pro jejich rozvoj.
Spolupráce s rodinou
Rodina je součástí našeho společenství, školka vznikla za významného přispění rodičů. Pedagogové mají intenzivní zájem o to, aby výchova ve školce probíhala v harmonické návaznosti na rodinnou výchovu. Při každodenním kontaktu průvodci informují rodiče o dítěti a vítají jejich podněty. Rodiče jsou členové spolku Setkání - já a ty, z.s. a mohou se podílet na jeho činnosti. Účastní se života školky při slavnostech, brigádách, schůzkách i jiných akcích rodinného centra. Podporují činnost školky finančně, přispěním pomocí i věcnými dary.
LITERATURA
HECKMANNOVÁ, Helle: Pomalé rodičovství. 1. vydání. Praha: Dharmagaia, 2016. ISBN: 978-80-7436-062-6. Dokument o waldorfské školce v Nokenu zmiňované v knize - ZDE
HECKMANNOVÁ, Helle: Pět zlatých klíčů k naplněnému životu s dětmi od narození do sedmi let. 1. vydání. Praha: Malvern, 2019. ISBN: 978-80-7530-175-8.
Kolektiv autorů. Školka blízká
přírodě. Příručka předškolního vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Praha:
Asociace lesních mateřských škol, 2012. Bez ISBN.
KUTSCH, Irmgard. WALDEN Brigitte. Příroda,
děti, zahrada, dílna: Sešit Jaro. Sešit
Léto. Sešit Podzim. Sešit Zima. 1.
vydání. Oldřichov v Hájích: Středisko ekologické
výchovy Libereckého kraje, 2011. Bez ISBN.
Seznam další související literatury ZDE.